Ikony social media
Ikony social media
„Redakcja jest redukcją” – to stwierdzenie powinno być naszym życiowym mottem. Bo dziś w przegadanym świecie wszyscy mamy tendencje do nadmiernego gadulstwa i opowiadania przydługich historii, w których więcej jest marketingu niż prawdziwej opowieści. Ten błąd popełniając również copywriterzy i marketerzy odpowiedzialni za pisanie tekstów promocyjnych do mediów społecznościowych.
Pisząc posty na Facebooka lub Instagram, specjaliści od social media chcą w jednym tekście zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje o swoich produktach lub usługach, skupiając się m. in. na ich wyjątkowości, innowacyjności i konkurencyjności (lub – o zgrozo! – historii ich powstawania). Zapominają przy tym, że prowadzenie mediów społecznościowych i realizacja kampanii w social mediach to przede wszystkim pomysł na opowieść, która może zamknąć się w kilkunastu słowach, uzupełnionych przemyślaną infografiką, zdjęciem lub filmem. Dlatego, zanim napiszemy sążniste wypracowanie na Facebooka, zastanówmy się, dlaczego nasz klient będzie chciał je przeczytać. Może zamiast opisu parametrów technicznych najnowszego procesora, ważniejsza będzie opowieść o tym, jak nowy podzespół przyspieszy pracę komputera i zaoszczędzi nam czas na obróbkę filmików nagranych podczas sylwestrowej imprezy, albo pozwoli na zakup najnowszej wersji naszej ulubionej gry.
Oto storytelling i copywriting w najprostszej postaci, czyli umiejętność snucia fascynujących historii – historii, które będą przekonywać, nakłaniać i zmieniać nasze zakupowe rytuały. Zastanówmy się więc, jak powinna wyglądać kampania w mediach społecznościowych; jaki tekst powinien znaleźć się w reklamie na Facebooku lub reklamie w sieci Google. Jeśli znaleźliśmy to „coś”, napiszmy tekst, a później poddajmy go koniecznej redukcji, usuwając wszystko to, co zbędne, odwracające uwagę. Następnie przeczytajmy go jeszcze kilkanaście razy i poprawiajmy, ciągle poprawiajmy, aż otrzymamy perfekcyjne zdania, pod którymi będziemy chcieli się podpisać. Banalne, prawda? Nic bardzie mylnego! Ale do odważnych i  wytrwałych świat należy!